Aplikacja budynkowa

Aplikacja budynkowa

Aplikacja budynkowa 360 360 Baza wiedzy o zrównoważonym biurze

Aplikacja budynkowa wspiera optymalne wykorzystanie przestrzeni biurowej, optymalizuje zużycie energii oraz ułatwia zarządzanie budynkiem, a końcowym użytkownikom podnosi komfort pracy i przebywania.

Mobilne aplikacje już od jakiegoś czasu są elementem naszej codzienności. Oparte na systemie automatyki budynkowej – BMS (Building Management System) stanowią zaawansowane narzędzia dedykowane do kompleksowej kontroli podsystemów i instalacji obecnych w budynku oraz sprzętu funkcjonującego w obiekcie, takiego jak: oświetlenie, nagłośnienie, klimatyzacja czy czujniki ruchu. Dzięki temu możliwe jest „samosterowanie” przez BMS ustalonymi parametrami, np. temperaturą, oświetleniem itp.

Zastosowanie BMS stało się bardzo popularne w Polsce. Za sukcesem tej technologii stoi szerokie rozpowszechnienie w branży budowlanej standardów KNX czy Dali. Zastosowanie aplikacji w budynku to możliwość obniżania kosztów eksploatacji, m.in. poprzez ograniczenia w zużyciu różnych mediów. Jak wynika z amerykańskich danych, inwestycja w system BMS w większości przypadków zwraca się w ciągu 12-18 miesięcy.

Aplikacja budynkowa, jako spersonalizowane oprogramowanie do zarządzania budynkiem na bazie systemu BMS, to również możliwość zarządzania przestrzeniami coworkingowymi, biurowymi oraz elastycznymi miejscami pracy. W zależności od nadanych funkcjonalności, dzięki aplikacji możliwe jest:

  • Wcześniejsze zaplanowanie miejsca pracy lub spotkania.
  • Ciągły dostęp do informacji o dostępności stanowisk oraz rezerwację przestrzeni biurowych i miejsc pracy w czasie rzeczywistym.
  • Zarządzanie swoją grupą/zespołem, wspólna promocja własnego biura i współdziałanie z członkami społeczności.
  • Łatwiejsze planowanie spotkań w oparciu o informacje o dostępności wszystkich członków spotkania – aplikacja synchronizuje kalendarze poszczególnych osób, znajduje optymalny dla wszystkich termin i czas, rezerwuje odpowiednie pomieszczenie.
  • W zależności od wielkości grupy zaproszonej na spotkanie, przewidzianego czasu oraz charakteru spotkania, aplikacja dobiera pomieszczenia o odpowiedniej wielkości oraz zapewnia dostęp do urządzeń multimedialnych i łączy internetowych.
  • Integrowanie z odrębnymi systemami zarządzającymi innymi przestrzeniami biurowymi w celu pełnego wykorzystania biurek i pomieszczeń, a w przypadku braku miejsc – relokowania użytkowników i miejsca pracy do innych budynków.
  • Organizowanie praw dostępu do wszystkich pomieszczeń i urządzeń w zależności od nadanych użytkownikom uprawnień.
  • Kontrolowanie stanu technicznego pomieszczeń i urządzeń.
  • Rezerwowanie w wypożyczalni samochodu elektrycznego lub hybrydowego na krótki czas (car sharing).
  • Dostęp do informacji o najbliższym transporcie publicznym, menu restauracji wraz z bieżącą informacją o liczbie wolnych miejsc oraz możliwość rezerwacji usług np. w pobliskim zakładzie odnowy biologicznej.
  • Ciągły monitoring jakości powietrza.
  • Zgłaszanie usterek i nieprawidłowości w funkcjonowaniu obiektu.
  • Aplikacja może posłużyć również osobom niewidzącym, które będą mogły bezproblemowo poruszać się zarówno po samej aplikacji, jak i całym budynku.

Dzięki rozbudowaniu aplikacji np. o technologię Smart Bluetooth, użytkownicy uzyskują dodatkowo dostęp do spersonalizowanego miejsca pracy (wysokość biurka, temperatura, oświetlenie etc.) oraz do „aplikacyjnego asystenta” (np. zaparzanie ulubionej kawy), a goście do indywidualnego przewodnika. Technologia Smart Bluetooth oraz dedykowana aplikacja ułatwiają też zlokalizowanie konkretnych punktów usługowych w biurowcu oraz dają możliwość nawigowania pomiędzy pomieszczeniami. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu Inthernet of Things (IoT): technologia Smart Bluetooth i małe emitery sygnału Bluetooth rozszerzają wachlarz możliwości aplikacji, np. przy organizacji większych wydarzeń i zapraszaniu gości. Wykorzystując rozlokowane w pomieszczeniach nadajniki IoT, możliwa jest nawigacja po salach konferencyjnych lub innych pomieszczeniach w budynku, a łączność pomiędzy telefonami pozwala na utrzymywanie kontaktu pomiędzy osobami obecnymi na wydarzeniu. Zapewniony jest dostęp do wirtualnej mapy całego budynku z naszą lokalizacją i opcją nawigacji do konkretnych pomieszczeń. Co więcej, możemy skorzystać także z pobrania numerka kolejkowego w kantynie, a w momencie, gdy nadejdzie nasza kolej, zostaniemy o tym poinformowani.

Dobrym przykładem spersonalizowanej aplikacji budynkowej zaprogramowanej na konkretne potrzeby użytkowników i zarządcy budynku jest budynkowy system operacyjny Connected by Skanska.

Źródło: http://www.skanska.pl

https://www.youtube.com/watch?v=WvQTtNjo8ho&feature=youtu.be

System stworzony na potrzeby nowoczesnego warszawskiego biurowca Spark umożliwia użytkownikom budynku korzystanie z wielu udogodnień związanych z infrastrukturą oraz przestrzenią biura. Za pomocą aplikacji mobilnej pracownicy mogą dostać się do budynku bez konieczności używania tradycyjnych kart dostępu, korzystać z inteligentnego systemu activity based parking, który sczytuje informacje z tablic rejestracyjnych samochodu i w optymalny sposób przydziela miejsce parkingowe, czy wirtualnej recepcji, dzięki której pracownicy mogą stworzyć wirtualne zaproszenia dla gości z zewnątrz. Jeżeli chodzi o codzienne korzystanie z przestrzeni biurowej, system pozwala z poziomu aplikacji rezerwować sale oraz sterować oświetleniem i temperaturą w poszczególnych pomieszczeniach. Zaproponowane rozwiązanie jest również przydatne dla zarządców budynku Spark – mogą oni zmienić ustawienia dostępu danej osoby zarówno dla plastikowego identyfikatora, jak i wirtualnej karty, czy też wysłać ogłoszenia do wszystkich użytkowników budynku.

Innym doskonałym przykładem aplikacji, której celem jest zwiększenie wydajności pracy oraz dobrego samopoczucia użytkowników budynku, jest Tieto Empathic Building.

Źródło: http://campaigns.tieto.com

https://www.bing.com/videos/search?q=tieto+empathic+building&&view=detail&mid=8F5183285B009ACFDEEF8F5183285B009ACFDEEF&&FORM=VDRVRV

Dzięki wykorzystaniu czujników IoT, integracji systemów i ciągłej analizy danych, Tieto Empathic Building wizualizuje w czasie rzeczywistym fizyczną przestrzeń pracy, samą pracę oraz jej uczestników. TEB umożliwia użytkownikom biura i odwiedzającym intuicyjny i natychmiastowy wybór, gdzie i z kim pracować, w oparciu o wybór przestrzeni o określonej temperaturze, warunkach świetlnych, poziomie hałasu lub przepływie osób, obrazując graficznie w czasie rzeczywistym. Aplikacja zapewnia w czasie rzeczywistym natychmiastową informację zwrotną na temat problemów wpływających na zadowolenie pracowników, umożliwia mapowanie i raportowanie problemów technicznych ze wszystkich lokalizacji w obiekcie.

Więcej na: https://campaigns.tieto.com/empathicbuilding

  • Zmniejszone nakłady na obsługę budynku dzięki funkcji „aplikacyjnej asystentki”.
  • Podnoszenie komfortu pracy i przebywania w budynku.
  • Wsparcie w organizacji miejsca pracy dla osób/organizacji wynajmujących przestanie coworkingowe.
  • Efektywne wykorzystanie energii i mediów, wynikające z optymalnego obłożenia miejsc pracy budynku, i szybkie reagowanie na awarie w infrastrukturze budynku.
  • Stosunkowo wysoki koszt aplikacji.