Gospodarka cyrkularna (gospodarka obiegu zamkniętego) jest alternatywą dla gospodarki linearnej, w której produkty zużyte zostają wyrzucone. Ten sposób postępowania jest bardzo obciążający dla środowiska, gdzie z jednej strony pozyskiwane są nieodnawialne zasoby naturalne potrzebne przy produkcji, z drugiej zaś gromadzone są odpady w postaci już zużytych produktów. Według zasad gospodarki cyrkularnej, produkty powinny być projektowane w taki sposób, aby ich „żywot” był jak najdłuższy, mogły być naprawiane w razie potrzeby, ponownie użytkowane, odnawiane/odzyskiwane po użyciu, czy też aby ponownie wracały do cyklu produkcyjnego. Takie podejście gwarantuje zarówno zmniejszenie zapotrzebowania na nieodnawialne zasoby, jak i minimalizuje ilość odpadów. Jest to zmiana sposobu myślenia, polegająca na przejściu od wyrzucania rzeczy po tym, jak je wykorzystaliśmy, do poddawania renowacji, recyklingowi i regeneracji przedmiotów pod koniec ich życia.
Nasze biura są bankami produktów i materiałów, które mogą, i powinny być, używane przez dłuższy okres, niż się to z pozoru wydaje możliwe. Ten bank materiałów obejmuje zarówno samą tkankę budynku (płyty sufitowe, okna, instalacje etc.), wyposażenie i meble (wykładziny, biurka, krzesła, sprzęt komputerowy etc.) oraz produkty używane na co dzień w biurze (papier i inne art. biurowe, jedzenie, napoje etc.). Prowadzenie cyrkularnego biura polega na zmianie sposobu, w jaki projektujemy, wykorzystujemy i działamy w tych obszarach, aby wyeliminować odpady i stworzyć bardziej wydajne, odporne przestrzenie, które przyczyniają się do długoterminowego zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i szeroko rozumianej gospodarki, a także do dobrego samopoczucia pracowników.
Praktyczne wskazówki do zastosowania:
- Odpowiednia polityka zarządzania odpadami w biurze,
- Wydłużanie użytkowania sprzętów w biurze (naprawa zamiast wyrzucania),
- Zakup regenerowanego sprzętu IT i telefonów,
- Zaangażowanie pracowników w świadome akcje (najlepiej w formie konkursu) związane z redukowaniem zużycia materiałów, np. papieru do drukowania, ręczników papierowych czy jednorazowych naczyń,
- Zastąpienie naczyń jednorazowych tymi wielokrotnego użytku,
- Rezygnacja z butelkowanych napojów w biurze,
- Unikanie nadmiernego pakowania,
- Przekazywanie jedzenia pozostałego w kantynie/restauracji odpowiednim instytucjom (np. Bank Żywności), które przekażą je potrzebującym,
- Zakup regenerowanych tonerów do drukarek,
- Minimalizacja zużycia papieru oraz kupowanie papieru wyprodukowanego z odpadów pokonsumenckich,
- Regularna analiza stanu zapasów artykułów biurowych i zamawianie zgodnie z potrzebami, przy minimalizowaniu ich użycia,
- Tworzenie materiałów marketingowych, które mogą być wielokrotnie używane (nie tylko na potrzeby jednorazowej akcji/wydarzenia),
- Używanie środków czystości w opakowaniach pochodzących z recyklingu,
- Instalowanie oszczędnych suszarek do rąk,
- Edukacja pracowników na temat racjonalnego używania ręczników papierowych,
- Leasingowanie sprzętów biurowych zamiast kupowania,
- Przy wykańczaniu wnętrza biura używanie materiałów wyprodukowanych z użyciem już istniejących materiałów (np. wykładziny podłogowe, płyty sufitowe),
- Kupowanie mebli biurowych po renowacji,
- Projektowanie elastycznych przestrzeni pracy,
- Przy modernizacji bądź przeprowadzce do nowego biura – używanie jak największej liczby produktów i materiałów ze starego biura,
- Oddanie odpowiednim organizacjom zbędnych elementów wyposażenia zamiast wyrzucania ich.
Źródło: raport „The circular office guide”
- Oszczędność kosztów – dzięki wydłużeniu cyklu życia sprzętów i produktów.
- Możliwość dodatkowego przychodu – poprzez sprzedaż zużytych sprzętów i produktów.
- Wartość dla środowiska, dzięki zoptymalizowaniu zużycia materiałów.
- Wartość społeczna, dzięki wspieraniu tworzenia nowych miejsc pracy (na przykład przy renowacji mebli bądź sprzętu IT).
- Zwiększone zaangażowanie – zarówno na poziomie pracowników biura, kadry zarządzającej, jak i z zewnętrznymi usługodawcami.
- Podkreślenie odpowiedzialności firmy.
- Innowacyjność.