Circular economy w biurze

Circular economy w biurze

Circular economy w biurze 360 360 Baza wiedzy o zrównoważonym biurze

Gospodarka cyrkularna (gospodarka obiegu zamkniętego) jest alternatywą dla gospodarki linearnej, w której produkty zużyte zostają wyrzucone. Ten sposób postępowania jest bardzo obciążający dla środowiska, gdzie z jednej strony pozyskiwane są nieodnawialne zasoby naturalne potrzebne przy produkcji, z drugiej zaś gromadzone są odpady w postaci już zużytych produktów. Według zasad gospodarki cyrkularnej, produkty powinny być projektowane w taki sposób, aby ich „żywot” był jak najdłuższy, mogły być naprawiane w razie potrzeby, ponownie użytkowane, odnawiane/odzyskiwane po użyciu, czy też aby ponownie wracały do cyklu produkcyjnego. Takie podejście gwarantuje zarówno zmniejszenie zapotrzebowania na nieodnawialne zasoby, jak i minimalizuje ilość odpadów. Jest to zmiana sposobu myślenia, polegająca na przejściu od wyrzucania rzeczy po tym, jak je wykorzystaliśmy, do poddawania renowacji, recyklingowi i regeneracji przedmiotów pod koniec ich życia.

Nasze biura są bankami produktów i materiałów, które mogą, i powinny być, używane przez dłuższy okres, niż się to z pozoru wydaje możliwe. Ten bank materiałów obejmuje zarówno samą tkankę budynku (płyty sufitowe, okna, instalacje etc.), wyposażenie i meble (wykładziny, biurka, krzesła, sprzęt komputerowy etc.) oraz produkty używane na co dzień w biurze (papier i inne art. biurowe, jedzenie, napoje etc.). Prowadzenie cyrkularnego biura polega na zmianie sposobu, w jaki projektujemy, wykorzystujemy i działamy w tych obszarach, aby wyeliminować odpady i stworzyć bardziej wydajne, odporne przestrzenie, które przyczyniają się do długoterminowego zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i szeroko rozumianej gospodarki, a także do dobrego samopoczucia pracowników.

Praktyczne wskazówki do zastosowania:

  • Odpowiednia polityka zarządzania odpadami w biurze,
  • Wydłużanie użytkowania sprzętów w biurze (naprawa zamiast wyrzucania),
  • Zakup regenerowanego sprzętu IT i telefonów,
  • Zaangażowanie pracowników w świadome akcje (najlepiej w formie konkursu) związane z redukowaniem zużycia materiałów, np. papieru do drukowania, ręczników papierowych czy jednorazowych naczyń,
  • Zastąpienie naczyń jednorazowych tymi wielokrotnego użytku,
  • Rezygnacja z butelkowanych napojów w biurze,
  • Unikanie nadmiernego pakowania,
  • Przekazywanie jedzenia pozostałego w kantynie/restauracji odpowiednim instytucjom (np. Bank Żywności), które przekażą je potrzebującym,
  • Zakup regenerowanych tonerów do drukarek,
  • Minimalizacja zużycia papieru oraz kupowanie papieru wyprodukowanego z odpadów pokonsumenckich,
  • Regularna analiza stanu zapasów artykułów biurowych i zamawianie zgodnie z potrzebami, przy minimalizowaniu ich użycia,
  • Tworzenie materiałów marketingowych, które mogą być wielokrotnie używane (nie tylko na potrzeby jednorazowej akcji/wydarzenia),
  • Używanie środków czystości w opakowaniach pochodzących z recyklingu,
  • Instalowanie oszczędnych suszarek do rąk,
  • Edukacja pracowników na temat racjonalnego używania ręczników papierowych,
  • Leasingowanie sprzętów biurowych zamiast kupowania,
  • Przy wykańczaniu wnętrza biura używanie materiałów wyprodukowanych z użyciem już istniejących materiałów (np. wykładziny podłogowe, płyty sufitowe),
  • Kupowanie mebli biurowych po renowacji,
  • Projektowanie elastycznych przestrzeni pracy,
  • Przy modernizacji bądź przeprowadzce do nowego biura – używanie jak największej liczby produktów i materiałów ze starego biura,
  • Oddanie odpowiednim organizacjom zbędnych elementów wyposażenia zamiast wyrzucania ich.

Źródło: raport „The circular office guide”

  • Oszczędność kosztów – dzięki wydłużeniu cyklu życia sprzętów i produktów.
  • Możliwość dodatkowego przychodu – poprzez sprzedaż zużytych sprzętów i produktów.
  • Wartość dla środowiska, dzięki zoptymalizowaniu zużycia materiałów.
  • Wartość społeczna, dzięki wspieraniu tworzenia nowych miejsc pracy (na przykład przy renowacji mebli bądź sprzętu IT).
  • Zwiększone zaangażowanie – zarówno na poziomie pracowników biura, kadry zarządzającej, jak i z zewnętrznymi usługodawcami.
  • Podkreślenie odpowiedzialności firmy.
  • Innowacyjność.