Aranżacja biur w formie open space to najbardziej efektywny dla pracodawców sposób organizacji miejsc pracy, jednak łączy się on z występowaniem hałasu, powodującego zmęczenie organizmu. Problem ten dotyczy nawet nowocześnie urządzonych powierzchni biurowych. Biura „jutra” projektowane są z myślą o interakcjach międzyludzkich oraz wspieraniu planowanych i spontanicznych spotkań. Nadmiar informacji płynących z każdej strony stanowi w takich wypadkach główną determinantę stresu w pracy, co prowadzi do kłopotów z koncentracją i spadku wydajności u pracowników. Dobre środowisko akustyczne jest niezbędne do tego, aby pracownicy mogli się skupić.
W tym kontekście bardzo istotny jest przemyślany układ biura i podział na strefy głośne i ciche. Aranżując przestrzeń biura, należy przewidzieć potencjalne zagrożenia i na wczesnym etapie dobrać rozwiązania spełniające co najmniej założenia normowe. Projektując biuro, należy zadbać o odpowiedni komfort akustyczny rozumiany jako cisza, ale również o dobrą zrozumiałość mowy i izolacyjność akustyczną przegród oddzielających poszczególne strefy. Powinniśmy starać się, aby pomieszczenia głośne, takie jak kuchnia, pomieszczenia drukarek, pokoje rozmów, były oddalone od powierzchni wspólnych open space czy gabinetów pracy indywidualnej, szczególnie gabinetów dyrektorskich. Powyższe wiąże się z rozmieszczeniem stref głośnych i cichych na planie biura. Oprócz właściwego rozplanowania przestrzeni oraz doboru cichych urządzeń biurowych, istotne jest wdrożenie zasad i reguł korzystania z części wspólnych np.:
- wyciszanie telefonów w częściach wspólnych,
- odbieranie połączeń w specjalnie do tego celu wyznaczonych pomieszczeniach lub tzw. budkach telefonicznych,
- wyznaczenie ciągów komunikacyjnych na planie biura.
Niekiedy z uwagi na ograniczoną przestrzeń, zaprojektowanie przestrzeni zgodnie z powyższymi zasadami może być utrudnione. Dlatego wraz z odpowiednim planowaniem warto zadbać o lokalne rozwiązania dźwiękoizolacyjne oraz o miejsca o zwiększonej dźwiękochłonności, np. specjalne boksy do rozmów czy kanapy w formie wspomnianych budek telefonicznych.
- Lokalizacja stref głośnych blisko wejścia. Ogólny hałas komunikacyjny, związany z recepcją oraz dostępem do pomieszczenia socjalnego czy pomieszczenia technicznego, zapewni bezpieczny bufor w zakresie emisji hałasu pogłosowego.
- Wyznaczenie sal spotkań między strefą pracy, a strefą głośną. Rozdzielanie przestrzeni do pracy w koncentracji pomieszczeniami do prowadzenia spotkań stwarza ekran akustyczny między strefami.
- Wyznaczenie dróg komunikacji dla pracowników biurowych w stylu przemysłowym np. inny kolor wykładziny lub oznaczenia piktogramami.
- Stosowanie sufitów oraz wykładzin o podwyższonych parametrach dźwiękochłonnych (klasy akustycznej A lub B) przyczynia się do redukcji niekorzystnych odbić, dzięki czemu redukuje się hałas pogłosowy.