Umeblowanie dźwiękochłonne

Umeblowanie dźwiękochłonne

Umeblowanie dźwiękochłonne 360 360 Baza wiedzy o zrównoważonym biurze

Dźwiękochłonność to istotny parametr w adaptacji akustycznej wnętrz. Określa zdolność materiału do pochłaniania dźwięku, a to z kolei wpływa na redukcję czasu pogłosu, w tym hałasu pogłosowego, oraz wpływa na bezpośrednio z nią związaną zrozumiałość mowy. W nowoczesnych biurach i gabinetach, w których znajduje się coraz więcej gładkich, twardych powierzchni, takich jak metal, szkło, drewno i laminaty, wytłumienie dźwięków staje się kluczowe do zapewnienia dobrych warunków do prowadzenia rozmów i komfortowej pracy.

W biurach o dużych otwartych powierzchniach z licznymi źródłami hałasu (nie tylko komputery czy kserokopiarki, ale przede wszystkim ludzie), należy zadbać o silne pochłanianie dźwięku. Dzięki tym zabiegom nie tylko ograniczamy propagację hałasu na całe biuro, ale zapewniamy większą poufność prowadzonych rozmów lokalnie, jednocześnie nie przeszkadzając innym pracownikom w wykonywaniu ich obowiązków.

Zwiększyć chłonność akustyczną pomieszczenia można na wiele sposobów, np. montując tzw. absorbery ścienne, stosując wykładziny czy sufity akustyczne. Należy również zadbać o wyposażenie wnętrz w meble o podwyższonych parametrach akustycznych. Stanowią one dodatkową powierzchnię chłonną, a jednocześnie mogą pełnić swoją podstawową funkcję, np. kanapa o podwyższonych zagłówkach jest jednocześnie wygodnym meblem i idealnym miejscem do rozmów. Zagłówek staje się tu ekranem akustycznym. Podobne rozwiązania można stosować w postaci ekranów akustycznych nabiurkowych. Odgradzają one pracowników od siebie, dając poczucie prywatności i ograniczają przedostawanie się hałasu zza ekranu.

Praktyczne wskazówki do zastosowania:

  • Mobilne ścianki o podwyższonych parametrach akustycznych oraz ekrany nabiurkowe. Separują stanowiska pracy, ograniczając transmisję dźwięków między stanowiskami.
  • Miękkie meble – pufy, kanapy. Pozwalają na zdefiniowanie dodatkowych stref spotkań lub odpoczynku, jednocześnie dzięki podwyższonym właściwościom dźwiękochłonnym pozytywnie wpływają na zwiększenie poufności rozmów oraz redukują lokalnie hałas.
  • Budki telefoniczne, czyli dedykowane pomieszczenia do prowadzenia rozmów. Wyznaczenie specjalnych miejsc do prowadzenia rozmów separuje pracowników pracujących w skupieniu od, nierzadko głośnych i emocjonalnych, rozmów telefonicznych. Dodatkowo osoba wykonująca połączenie może czuć się swobodniej i bardziej komfortowo.
  • Redukcja hałasu pogłosowego.
  • Zwiększenie poufności prowadzonych rozmów.
  • Zwiększenie komfortu akustycznego w całej przestrzeni biurowej.