Procedury zakupu art. biurowych i sprzętu biurowego

Procedury zakupu art. biurowych i sprzętu biurowego

Procedury zakupu art. biurowych i sprzętu biurowego 360 360 Baza wiedzy o zrównoważonym biurze

Narzędziem, które możemy zastosować w celu poprawy stanu zdrowia użytkowników, jest wprowadzenie procedury „zielonych” zakupów produktów nabywanych dla codziennej pracy biurowej. Artykuły biurowe otaczają użytkownika w tak samo dużym stopniu, jak materiały budowlane, należy więc zminimalizować bezpośredni kontakt z produktami zawierającymi szkodliwe składniki chemiczne, dobierając odpowiednie cechy środowiskowe. Bieżące papierowe artykuły biurowe (papier ksero, notatniki, koperty itp.) powinny posiadać:

  • certyfikat FSC,
  • 30-procentową zawartość włókien postkonsumenckich,
  • zawartość włókien z odzysku.

Niepapierowe artykuły biurowe (segregatory, artykuły piśmiennicze, plastikowe okładki na dokumenty itp.) powinny posiadać:

  • 90-procentową zawartość postkonsumencką polietylenu dużej gęstości (HDPE) oraz 25-50% materiałów z odzysku,
  • 100-procentową postkonsumencką zawartość politeraftalanu etylu oraz materiałów z odzysku,
  • 100-procentową zawartość materiałów z odzysku w przypadku elementów papierowych.

Wszystkie kasety z tonerem do drukarek laserowych muszą być regenerowalne. 100% kupowanych baterii musi mieć możliwość ponownego ładowania.
Co najmniej 40% sprzętu zasilanego energią elektryczną (komputery, laptopy, drukarki itp.) powinno spełniać poniższe warunki:

  • posiadać certyfikat EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool),
  • w przypadku braku certyfikatu EPEAT – oznakowanie Energy Star (obiekty zlokalizowane w Europie – oznakowanie Energy Star, EU Energy Star, TCO, Blue Angel).

Co najmniej 50% kuchennych artykułów jednorazowego użytku (talerze, kubki, sztućce itp.) powinno spełniać następujące wymagania:

  • posiadać certyfikat FSC,
  • być wykonanych z materiałów biodegradowalnych,
  • 100% powinno być kompostowalnych,
  • 100% nadawać się do recyklingu.

Warto podkreślić, że najlepszym rozwiązaniem jest nieposiadanie artykułów jednorazowego użytku.

  • Zmniejszenie ekspozycji na szkodliwe związki zawarte w artykułach biurowych.

https://www.usgbc.org/resources/leed-v41-om-mrp-purchasing-policy-template
„LEED Reference Guide for Green Building Operations and Maintenance. For Operations and Maintenance of Commercial and Institutional Buildings” U.S Green Building Council, 2009 Edition (updated 2010)
https://www.epa.gov/smm/comprehensive-procurement-guideline-cpg-program, dostęp czerwiec 2019